Sprawy umowy sprzedaży, w tym uprawnień z tytułu rękojmi oraz gwarancji

Czym charakteryzują się sprawy dotyczące umowy sprzedaży, w tym uprawnień z tytułu rękojmi oraz gwarancji

Podstawowe znaczenie dla obrotu gospodarczego oraz powszechność występowania sprawiły, że prawa i obowiązki stron umowy sprzedaży poza Kodeksem cywilnym zostały określone w różnorodnych aktach prawnych. Szczególnie istotne znacznie ma ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, zapewniająca dodatkową ochronę prawną określonym w niej kategoriom nabywców.
Kodeksowa regulacja dotycząca rękojmi przesądza, że sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną. Obecnie, wskutek wydania w/w ustawy, sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości – przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu.

Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Jednakże w przypadku konsumentów bieg terminu przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem w/w terminów (tj. dwóch lub pięciu lat).

Udzielenie gwarancji następuje poprzez złożenie przez sprzedającego oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Obowiązki gwaranta mogą w szczególności polegać na zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz zapewnieniu innych usług.

Termin gwarancji wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. W oświadczeniu gwarancyjnym można jednak zastrzec termin inny, oczywiście nie krótszy niż ustawowe 2 lata.

Ile trwają sprawy dotyczące umowy sprzedaży

Jak widać, nabywcy przysługuje szereg uprawnień związanych z zawartą umową sprzedaży. Poza uprawnieniami z tytułu gwarancji i rękojmi (które są od siebie niezależne), nabywcy przysługuje również m.in. prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa (w terminie 14 dni).

W przypadku sprzedającego klasycznym roszczeniem jest oczywiście żądanie zapłaty za rzecz sprzedaną. Z powyższych względów spór sądowy na tle umowy sprzedaży może przebiegać w różnoraki sposób. Do udowodnienia swoich racji zwykle wystarczy przedłożenie stosownych dokumentów (w tym wydruków prowadzonej korespondencji elektronicznej). W niektórych przypadkach nieodzowne jest jednak powołanie dowodu z zeznań świadków lub strony postępowania.

Nasze doświadczenie w prowadzeniu spraw dotyczących umowy sprzedaży

Bogate doświadczenie nabyte podczas sądowej reprezentacji Klientów uczestniczących w obrocie gospodarczym (również on-line) pozwala nam świadczyć pomoc prawną dostosowaną do indywidualnych potrzeb Klienta i zorientowaną na osiągnięcie możliwie korzystnego rezultatu, biorąc pod uwagę okoliczności danej sprawy.